بدن, بهداشتی

درمان درد قاعدگی در خانه

آموزش رفع درد پریود

پریود و قاعدگی یکی از مشکلاتی هستند که هر خانمی حداقل یکبار در ماه با آن مواجه می شود.درد این موضوع گاهی آنقدر زیادی می باشد که توان انجام هر کاری را از شما می گیرد.این مشکل اغلب برای دختران جوان و کم سن رخ می دهد که عادیست.اما توجه داشته باشید که روش های خوبی برای درمان درد قاعدگی در خانه وجود دارد که امروز می خواهیم باهم مرور کنیم,پس با ما همراه باشید!

دوران قاعدگی یا همان پریود در اثر کنده شدن و ریز لایه داخلی رحم ایجاد می شود و در آن خون از طریق واژن به شکل آرام خارج خواهد شد.اغلب واحی که دچار درد می شوند شکم,نواحی داخلی ران و کمر می باشد که در بعضی از خانم ها این درد آنقدر زیاد می شود که تحمل آن کار هر کسی نیست و یک جورایی آدم را فلج می کند.

علت درد شدید قاعدگی

در حال حاظر به صورت 100% علت های درد شدید دوران پریودی مشخص نشده است,اما دانشمندان چند مورد را در نظر گرفته اند که عبارتند از :

  • خونریزی بسیار شدید
  • اولین قاعدگی ها
  • سن کمتر از 20 سال
  • استفاده از قرص ها و داروهای ضد حاملگی
  • رشد بیش از حد بافت داخلی رحم

البته دقت داشته باشید که هیچکدام از موارد بالا ثابت نشده اند و ممکن است جزو هیچ یک نباشید,اما باز هم درد زیادی داشته باشید.گاهی مواقع ممکن است درد شدید دوران پریودی به ژن شما ربط داشته باشد.خب بریم سراغ روش های درمان این درد شدید.

درمان درد قاعدگی در خانه

برای درمان درد پریودی روش های مختلفی وجود دارد که یک سری از آنها سریع عمل می کنند و ما سعی کردیم که مهمترین آنها را در ابتدای مقاله برای شما بیاوریم که مجبور نشید کل مطلب را برای پیدا کردن روش سریع تر بخوانید (ما چقدر خوبیم 🙂 ).

💊 استفاده از قرص و دارو

اگر دردتان آنقدر شدید است که تحمل آن حتی برای یک دقیقه هم کار سختی است,به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از قرص های آسپیرین و ژلوفن که ضد التهابی هستند,استفاده کنید.همچنین قرص مفنامیک اسید که جزو داروهای غیر استروئیدی می باشد,می تواند تاثیر بسیار زیاد و سریعی بر روند کاهش درد شما داشته باشد.

البته مواردی دیگری مانند مواد معدنی و ویتامین های مختلف از جمله ویتامین D و E وجود دارند که می توانند در گذر زمان درد شما را کاهش دهند.برای اینکه بیشتر با این موضوع آشنا شوید,بیایید هر کدام را جدا بررسی کنیم.

ویتامین D : درد ناشی از پریود گاهی بر اثر افزایش بیش از حد پروستاگلاندین‌ ها به وجود می آید که باعث انقباض نواحی داخلی دیواره رحم می شود.در نتیجه دیواره رحم با شدت بیشتری ریزش می کند و این یعنی درد و خونریزی بیشتر! معمولا در کشور ما به دلیل خانه دار بودن اغلب خانم ها و استفاده از حجاب,بیشتر خانم ها کمبود ویتامین D دارند.ویتامین دی به نوبه خود باعث کاهش پروستاگلاندین‌ می شود. در یک آزمایشی که بر روی چند دختر انجام شده است,نتایج به دست آمده می گوید که بعد از 8 هفته از مصرف ویتامین D,درد دوران قاعدگی تا حد زیادی کاهش می یابد.

کلسیم : یکی موادی است که در مواد غذایی زیادی وجود دارد و هزینه چندانی هم ندارد,مهمترین موادی که می توانید در آنها منیزیم زیادی پیدا کنید, شیر سویا و کلم بروکلی می باشند.اغلب خانم ها علاوه بر ویتامین D, کمبود کلسیم هم دارند و این ماده کمک زیادی به درست کار کردن سیستم عصبی و عضلانی بدن می کند و همانطور که می دانید نواحی داخلی راحم دارای بافت عضلانی می باشد.

💡 روش های قدیمی ولی صمیمی (Old but Gold)

یک سری از روش ها هستند که اغلب مامانای ما اونها رو امتحان کردند و همگی جواب می دادند.هیچکدام از این روش ها نیاز به هزینه ندارند.البته باید حواستان باشد که این روش ها نسبت به مواد دارویی و قرص ها عملکرد دیرتری دارند.

گرما : گرما می تواند انقباض های دیواره رحم را تا حد بسیار زیادی کم کند و از این رو پیشنهاد می شود در این دوران همیشه یک کیسه آب گرم یا حوله مرطوب شده با آب گرم روی ناحیه مورد نظر قرار بدید.قدرت گرما آنقدر زیاد است که بعد از مدتی استفاده,درد را تقریبا فراموش خواهید کرد.بهترین دما برای کیسه آب حدود 40 درجه سانتی گراد می باشد که قدرتی مانند قرص ایبوبروفن دارد (با آزمایش علمی بین خانم های 13 تا 30 ساله ثابت شده است).

ورزش : ورزش برای درمان هر دردی مناسب می باشد و دلیلش هم افزایش ترشح هورمون اندورفین بوده که باعث شادی فرد می شود.در مواقع قاعدگی می توانید از ورزش های کمی آرام تر مانند تایچی و یوگا کمک بگیرید و اگر حالت عادی هستید حتما دو و شنا را امتحان کنید.مراقب باشید که در دوران قاعدگی ورزش های سخت که با شکم و نواحی پایین درگیر باشند,انجام ندهید که دردتان بیشتر خواهد شد.

ماساژ : سعی کنید حداقل روزی 5 دقیقه شکم و نواحی پایین بدنتان را ماساژ دهید و حتما از کرم و روغن های ماساژ مانند اسطوخودوس استفاده کنید که خواص زیادی از جمله کاهش درد و تنظیم جریان خون دارند.خود ماساژ باعث حس آرامش و بهبود گردش خون شما خواهد شد (به صورت حرفه ای).

👁‍🗨 نتیجه گیری

اگر شما هم درد زیادی را در دوران قاعدگی خود تجربه می کنید,بهتر است قبل از مصرف هر نوع قرصی از چند هفته قبل درمان های دارویی و قدیمی را اجرا کنید و اگر به نتیجه نرسیدید با مراجعه به دکتر متخصص,اقدام به مصرف دارو کنید.چون ممکن است دارو هم روی شما اثر نگذارد و تنها دستگاه گوارش خود را با مصرفشان اذیت کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد,آگر سوالی داشتید می توانید از بخش نظرات بپرسید تا کارشناسان گروه مازیبا به آن پاسخ دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *